Az elektromos hajózásról bővebben

A legfrisebb hírek szerint 2025-től négy világváros belső kerületeiből, Párizsból, Madridból, Athénból és Mexikóvárosból kitiltják a dízel meghajtású autókat. Norvégiában pedig 2025-től csak elektromos autókat lehet forgalomba helyezni.

A hajózásban már régen betiltották Magyarország állóvizein a robbanómotoros hajókat. A Balatonon, a Velencei- és a Fertő-tavon belső égésű motorral hajtott kishajót, csónakot és vízi sporteszközt üzemeltetni tilos. Tehát nincsen alternatíva, ha nem szeretnénk vitorlázni, a vitorlákkal bajlódni és szélcsend esetén szinte egy helyben állni, akkor marad az elektromos meghajtású hajó!

Mit várhatunk el egy elektromos meghajtású motorcsónaktól?

            Nekem személy szerint azért tetszett meg az elektromos hajózás, mert a haladását nem a szél ereje befolyásolja. Mindig ugyanazzal a sebességgel juthatunk el a kiválasztoot helyszínig (tegyük fel, hogy szélcsend van). Hajóinknak az utazó sebessége szélcsendben 7,8 km/h, mellyel közel 50 km-t tehetünk meg egy feltöltéssel.

Teljes gázzal 10,9 km/h az elérhető legnagyobb sebesség, ez már egy jobb tempójú vitorlás hajó sebessége, viszont az akkumulátorok 1,5 óra alatt lemerülnek. Ekkor kb. 17,6 km-t tehetünk meg egy feltöltéssel. Max sebességgel felesleges haladni, érdemes az energiát egy esetleges vihar közeledtére tartalékolni. Autónkkal sem szoktunk tartósan „padló” gázzal közlekedni. Viszont néha érdemes 1-2 percig teljes sebességre kapcsolni, pl. a kikötés előtt a kikötő közelében (mikor pontosan kiszámolható, hogy mennyi a hátralévő út a kikötésig), mert az elektromos rendszerek hasonlóan „ellustulhatnak”, mint amikor a gépkocsinkat is rendszeresen nagyon kíméletesen használjuk (erre szokták az autószerelők tanácsolni, hogy egy kicsit „kormoljuk” ki a motort).

Teház ez elektromos hajózástól ne várjuk el robbanó motoros társaikhoz hasonló sebességet, de nem is ez a cél. (Vannak már olyan hajó gyártók, melyek kínálnak 100 kWh teljesítménnyel, 65,9 km/h-s végsebességgel, 32 km/h „cruising” tempóval hajót, közel 37 millió forintos kezdőártól. Ha netán ilyet szeretne, értesítsen, beszerezzük).

Egy Siófok-Tihany távolság cirka 12 km, időben 1 óra 40 perc.

Egy 65,9 km/h-s sebességgel haladó robbanó motoros hajóval ezt a távot egy kicsivel több, mint 10 perc alatt megtennénk. De hova sietünk? Magyarországi állóvizeinken nincsenek akkora távok, mint a tengeren és a tavi hajózásnak az a lényege, mikor a vizen társaságban vagyunk, és ott töltjük el kellemesen az időt. Arról nem is beszélve, hogy robbanó motoros társaink borzalmas hangosak és még „élvezhetjük” az üzemanyag és a kipufogógáz kellemetlen szagát is!

VIGYÁZAT! Véleményünk és tapasztalatunk szerint az elektromos hajózás minden olyan előnyét magunkénak tudhatjuk, amely a hajózás rabul ejtésével hozható kapcsolatban!

A nap végén már nem maradt más, mikor a kikötőbe kiérünk, biztonságosan ki kell kössük a hajónkat. Utána már csak a töltővel kell csatlakoztatnunk az akkumulátorokat és másnap reggel indulhat újból az önfeledt szórakozás.

Milyen kötelező karbantartási és egyéb feladatokat kell elvégeznünk vagy elvégeztetnünk elektromos meghajtású motorcsónakunknál?

            Először is a szezon elején ki kell egyenlítenünk a kiválasztott kikötőnek a kikötői díjat. Ezt kikötőnként változik, ezért érdemes árajánlatot kérnünk.

Ha ezzel megvagyunk, akkor beszélnünk kell az elektromos hajók lelkéről, az akkumulátorokról. Egy új hajó vásárlásánál az akkumulátorok élettartalma 5-7 év. Minden akkumulátor rendelkezik egy ún. töltési ciklussal (ciklus = egy feltöltés + egy kisülés). Ez azt jelenti, hogy hányszor tudjuk az akkumulátorokat feltölteni. Egy teljes feltöltés és egy mélykisülés feletti töltési állapotot nevezünk töltési ciklusnak. Mélykisülésnek nevezzük azt a lemerült állapotot, melynél már károsod(hat)nak a telepeink.

Ez alá nem szabad engedni esni a feszültséget. Nagyon egyszerű ezt figyelni. Tegyük fel, hogy 48V-os a rendszerünk, ez teljes feltöltésnél kb. 53,2V. A mélykisülése 44V alatti feszültség, ez alá nem szabad az akkumulátorokat merülni hagyni. Tehát ha elindulunk hajózni, akkor 9,2V-nyi feszültség (53,2 – 44 = 9,2) áll a rendelkezésünkre. Mikor ennek a felét elhajóztuk (4,6V-ot), akkor indulnunk kell vissza a kikötőbe. Ha csak 20%-nyi feszültséget hajózunk el (9,2 x 0,2 = 1,84V-ot), akkor feltöltés után nem egy teljes töltésnek számít, hanem 0,2 töltésnek. Ezek alapján ha ötször hajózunk a rendelkezésre álló feszültségünk 20%-át, akkor az egy töltési ciklusnak számít. Torqeedo motorainknál viszont nem kell számolgatnunk, mert a kijelzőnk kiírja a megtehető maradék távot jelenlegi sebességünknél!

Fontos, hogy minden esetben rakjuk rá a töltőre a hajónkat, ha aznap már nem használjuk. Az általunk forgalmazott töltő „intelligens”, tehát ha hosszabb ideig vannak a töltőn az akkumulátorok, akkor nem rosszat teszünk vele, sőt meghosszabbítjuk az élettartamukat. Ha a töltő feltöltötte az akkumulátorokat, akkor automatikusan átvált ún. csepptöltésre. Ekkor már nem tölt tovább, hanem szintentartja az akkumulátorokat, tehát nem hagyja lemerülni azokat. Téli üzemmódban is egész télen rajta kell hagyni a töltőn az akksikat, – 40°C-ig nem károsodnak akkumulátoraink.

Ha az akkumulátorok rendeltetés szerű használat után, tegyük fel 6 év után elhasználódtak, akkor bruttó 2100€-ért tudunk új akkumulátor pakkot beszerezni (4db).

Mindent tudunk az akkumulátorok rendeltetésszerű használatáról és a kikötői díjunkat is rendeztük a szezon elején. Már csak egy rendszeres karbantartásról kell említést tennünk, az algagátlásról. Tavasszal mindig le kell algagátlóznunk a hajónk vízvonal alatti részét. Ez gyakorlatilag egy festék, melyet festőhengerrel a legcélszerűbb felhordanunk. Ha ezt nem szeretnénk elvégezni, minden kikötőben beszéljünk a kikötőmesterrel. Biztos fog tudni nekünk ajánlani olyan szakembert, aki elvégzi ezt a kötelező feladatot.

Hajóinkat algagátlózás nélkül adjuk át kedves ügyfeleinknek. Az első vízretétel előtt javasoljuk, hogy két rétegben algagátlózzák le a hajó alját. Ekkor meg kell finom csiszolópapírral csiszolni, mert a fényes felületen nem tapad meg az algagátló. Az algagátló ára 9.265 Ft, 750ml, kiadósság szintén 7,4m²/l. Kb. 2 doboz szükséges 2 védőréteg felhordásához. Tehát a két réteghez szükséges 2 doboz algagátló, melynek költsége (2 x 9.265 = 18.530 Ft). Ezt a felületet csak az első vízretétel előtt szükséges elvégezni.

Az első szezon végén, mikor a hajót kidaruzzák a kikötőben, magasnyomású gőzborotvával átmossák a vízvonal alatti részt. Ekkor az esetlegesen rátapadt algákat eltávolítják, de az algagátlót is. A következő szezon elején tavasszal, viszont 4 réteg epoxi alapozóval is le kell kezelni a hajónkat az ozmózis védelem miatt. Az epoxi alapozó ára 8.550 Ft, 750ml, kiadósság 7,4m²/l. Kb. 4 doboz szükséges 4 védőréteg felhordásához. Tehát a négy réteghez szükséges 4 doboz alapozó, költsége (4 x 8.550 = 34.200 Ft). Ezt a felületet csak az első szezon után egyszer szükséges elvégezni. Az alapozás után 2 réteg algagátlót szintén fel kell vinnünk a hajófenékre a fenti leírás alapján.

Algagátló alapozó

A következő évektől kezdve már epoxi alapozóval nem szükséges kezelni hajónk vízvonal alatti részét, csak minden szezon elején két réteg algagátlót kell felhordanunk. Kapható fehér, szürke, piros, fekete, vörös, világos-, közép-, és sötétkék színekben. Kinek melyik tetszik.

Algagátló

Torqeedo motorainkról röviden:

A Torqeedo elektromos csónakmotorok 2006-os év elején jelentek meg az európai piacon a németországi, Starnbergben székelő Torqeedo GmbH fejlesztéseként. Igazi csúcstechnológás termékek, amit ma a német ipari tud, az ebben a termékben megtalálható.

Torqeedo Cruise 4.0 RL elektromos külmotor

A propellereket, az oszlopot, motorblokk formát ugyanaz a cég tervezte, amelyik a német tengeralattjárók propellereit, és egyes áramlástechnikai szabályzó elemeit alkotta meg. Ezeken a propellereken nem képződik kavitáció (buborékleválás), ami csökkentené a hatásfokot. Egy átlagos propeller hatásfoka 20-30%. A Torqeedo elektromos csónakmotorok hatásfoka ennek több mint a duplája.

A motor tartóoszlop szintén áramlástechnikailag optimális csepp formájú, ahogyan a hajtómű is. A Torqeedo elektromos csónakmotorok átlagos összhatásfoka eléri a 44-45%-ot, egyéb elektromos csónakmotorok hatásfoka 20-30% között van. Belsőégésű csónakmotorok összhatásfoka 5-10% között található (ilyen tolóerő jelentkezik a propelleren.). Az elfogyasztott üzemanyag 90-95%-a elveszik.

Az R jelzésű Torqeedo elektromos csónakmotorokat olyan hajók részére fejlesztették ki, ahol elmarad a gázkarral történő kormányzás, viszont szükség van távirányításra és kormányzásra.

A motort kormányművel kormányozzák, a gázt távirányítóval vezérlik. Hatásfokuk a fejlesztés következtében 51% -ra nőtt, ami azt jelenti, hogy az akkukban tárolt energia több, mint 51%-a alakul át hajtóerővé.

A távirányítóban és a motorvezérlésben megjelent az egymással együttműködő számítógép, megjelent a beépített GPS. A távirányítóba épített képernyőről leolvasva a vezető mindig tudni fogja milyen sebességgel utazik, mennyi energiát használt fel, mennyi van még hátra a felhasználásra, mekkora a maradék útmennyiség.

Távirányító

Torqeedo elektromos csónakmotorok műszaki jellemzői:

– minden elektromos csónakmotor folyamatos digitális vezérléssel rendelkezik előre és hátramenetben is,

– minden elektromos csónakmotor rendelkezik saját indítókulccsal, melynek helye a gázkar tetején van,

– a Cruise 2.0 elektromos csónakmotor modelleknél a gázkar felső részében beépítve található a mindenkori akkutöltést mutató kijelző képernyő, amely az akkufeszültségen kívül motorállapot jelzéseket is megjelenít,

– a Torqeedo motorok felépítésüknél fogva ellenállnak a víz és tengervíz korróziós hatásának,

– az akkumulátorok és vezérlések napsütés és csepegő víz ellen védettek,

– a Cruise 4.0 R csatlakozó rendszere, kábelei, megszakító kapcsolója és a pozitív akkusaruba beépített 125A biztosíték szolgálja a védelmet és a biztonságot.

Továbbá minden Torqeedo elektromos motor rendelkezik:

– elakadás védelemmel,

– alacsonyfeszültség védelemmel,

– túláram védelemmel,

– hibajel megszűnés utáni önjavító, resetelő rendszerrel.

Akkumulátor töltőnkről röviden:

A készülék elektronikus rövidzárlat, szikra és túláram védelemmel rendelkezik. A speciális karakterisztika biztosítja a hajóba szerelt akkumulátorok teljes feltöltését, a túltöltés elkerülését akkor is, ha töltés közben fogyasztók működnek (szivattyú, hűtőszekrény, stb.). Tárolási hőmérséklet: 0-40°C, üzemi hőmérséklet: -24°C és +60°C között, érintésvédelmi osztály: I. osztály (védőföldelés). Soha ne kíséreljen meg sérült,  fagyott akkumulátort tölteni. A fagyott akkumulátort szobahőmérsékleten fel kell engedni. A javasolt töltési hőmérséklet 0°C és 40°C. Hibás vagy nem tölthető akkumulátort ne töltsön, mert robbanást okozhat. Akkumulátorok töltését mindig jól szellőztetett helységben végezze, kerülje a nyílt láng használatát és a szikrakeltést!

Akkumulátor töltő

Hajószállító utánfutónkról:

Ha hajóját nem szeretné minden használat után sólyázni (melyet nem is ajánlunk az algagátló idő előtti elkopása és az esetleges hajófenék sérülése végett), akkor válassza a tökéletes minőségű Alfa B-Marine hajószállító utánfutóinkat.

Utánfutó tulajdonságai:

Hegesztett, tűzihorganyzott váz, csörlővel, középgörgővel, oldalgörgővel és 4 darab görgőszettel szerelt ráfutófékes csónakszállitó. Leszerelhető lámpatartó hátfallal. Állítható csörlő és tartó. KNOTT vízhatlan olajban futó csapágy. Állítható Knott futómű és kapcsolófej.

  • engedélyezett felépítésű kapcsolófej,
  • torziós rugózású KNOTT futómű,
  • 1 db csörlő,
  • 2 db középső görgő (gerincgörgő),
  • 4 db szerelt görgöszett (2 db x 6 görgős és 2 db x 8 görgős),
  • 4 db rögzítőkampó,
  • 12 V-os villamos rendszer,
  • Jokon lámpa,
  • 7-pólusú adapter és
  • 13 ”-os kerék.

A fékezett utánfutó saját fékkel rendelkezik, ezzel tehermentesíti a vonójárművet. Az utánfutó fékrendszere ráfutó egységből, fékerő átviteli egységből és kerékfékből áll. Amikor az autó fékez, az utánfutó a fékrudat betolva ráfut a vontató járműre, majd az átviteli egység közvetítésével működésbe lép a kerékfék.

Számos érv szól a fékezett utánfutó mellett. Fékezés esetén a fékút mintegy 17%-kal csökken, és a jármű 25%-kal rövidebb idő alatt képes megállni. Ennek oka, hogy a saját kerékfékkel rendelkező utánfutó fékezéskor átveszi a vonójárműre nehezedő terhelés egy részét, így javítja a járműszerelvény menettulajdonságait.

Habár a törvény 750 kg összsúlyt engedélyez fékezetlen utánfutó esetében, a legtöbb jármű teljesítménye ezt nem teszi lehetővé. Fékezett utánfutó esetén, ezzel szemben maximálisan kihasználhatjuk a gépjármű terhelhetőségét. A fékezett utánfutó nehezebben bicsaklik meg kanyarban, hirtelen fékezés esetén kíméli a vonójármű fékeit.

Erős hegesztett alváz és Stabil futómű

A gépjármű alváz egyik legfontosabb összetevője, a ráfutóegység mellett a futómű. A torziós tengely hosszú élettartamot és optimális menettulajdonságokat biztosít az utánfutónak. Az erős igénybevételnek kitett elemek (pl. a lengőkar) különösen stabil kivitelben készülnek. A kompakt csapágy teljes egészében karbantartásmentes, gyárilag zsírozott, szennyeződésnek és nedvességnek ellenálló.

A Luigi Trailer utánfutóit számtalan kiegészítő teszi még kényelmesebbé és biztonságosabbá. Néhány kiegészítő, a teljesség igénye nélkül: lengéscsillapító, biztonsági csörlő, orrkerék, tolvajlás elleni védelem, kapcsolófej, műanyag és fém sárvédők.

Ügyeljünk rá, hogy az utánfutó lágy, nagy és ellenőrzött rugó utakkal rendelkezzen, így az utazás biztonságossá válik. Az alváz előnyös tulajdonságait leginkább kanyargós útszakaszokon, előzés közben és oldalszél esetén fogjuk értékelni. A lengéscsillapító szintén meghatározó elem: a jól beállított lengéscsillapítók javítják a gépjármű stabilitását és a fékezés hatékonyságát.

A komfortos utazás többek között a nagyobb rugó utaknak köszönhető. A hatszögletű külső, valamint háromszögletű belső csövek használatával a gumirugózású tengelyeknél nagyobb rugóút érhető el. Berugózáskor a gumi nem nyomódik össze, így elegendő tere marad a működéshez. Az egyedi kerékfelfüggesztéssel szerelt utánfutóknál a kerekek egymástól függetlenül rugóznak be és ki, ennek főként rossz útviszonyok között van szerepe. A fejlesztéseknek köszönhetően ezek az utánfutók különösen alkalmasak kényes tárgyak, műszaki cikkek, veszélyes anyagok, valamint élő állatok szállítására. Névre írva szállítjuk, már csak biztosítást kell kötni rá, melynek éves díja kb.: 4.000 Ft/év adóval.

Vegyük figyelembe, hogy „B” kategóriás jogosítvánnyal azt a felépítményt vezethetjük, melynek az össztömege nem éri el a 3.500 kg-ot. Tehát ha személygépkocsink saját tömege 1.666 kg, megengedett együttes tömege 2.430 kg, akkor csak 1.070 kg (3.500 – 2.430 = 1.070) megengedett együttes tömegű utánfutót vontathatunk. Igaz, a forgalmi engedélyünkben a maximalizált ráfutófékes vontatható súly 1.670 kg, de ehhez már „C” kategóriás jogosítvány szükséges. Ilyenkor kell keresnünk az ismeretségi körünkben egy segítőkész barátot.

 

Források:

–          https://www.torqeedo.com/en

–          http://aquamot.at